Home » » HATI-HATI! Bahaya Menyusui Anak Sambil Tidur

HATI-HATI! Bahaya Menyusui Anak Sambil Tidur

klml

Bahaya Menyusui Anak Sambil Tidur

|Menyusuakn bayi adalah amalan yang secara umum di lakukan oleh ibu agar dapat meningkatkan kesihatan dan juga ikatan batin antara ibu dan anak.
Tidak dapat di nafikan pentingnya susu ASI pada perkembangan si anak,namun amalan ini juga mempunyau risiko yang sangat mengerikan kepada si anak apabila si ibu melakukannya dengan cara yang salah.
“MENYUSUI ANAK SAMBIL TERTIDUR” Beberapa kes bayi maut tersedak ketika menyusu badan sering berlaku di malaysia.
Pada tahun 2014 lalu seorang ibu rumah tangga terpaksa akur dengan takdir nasib anaknya yang berumur dua bulan meninggal dunia tersedak susu dirumah mereka di che deris.
Suaminya berkata antara jam 3 dan 4 pagi bayi perempuannya itu diberi susu badan oleh isterinya selepas terjaga,namun tidak lama selepas itu kedua duanya tidur semula.pada Keesokan harinya di dapati bahwa mulut anaknya itu telah dipenuhi susu dan sudah tidak bernyawa.
Menurut kajian American Academy of Pediatrics (AAP) mengedepankan satu larangan kepada ibu ibu agar tidak menyusui bayi sambil tidur.
Saat ibu menyusui bayinya sambil tidur miring,mana kala bayinya berada pada salah satu payudara ibu tersebut.dengan posisi tidur seperti ini,bayi yang sedang menghisap puting ibu akan mengganggu pernafasan bayi,kemudian bayi akan lemas dan apabila ia berlaku lama maka bayi tersebut akan meninggal karena pernapasan tersumbat.
Menyusui bayi dengan baik adalah dengan cara memegangang dan memberi sedikit tekakanan sambil melihat adakah puting masuk kedalam mulut bayi dengan sempurna.hal ini berpungsi asi yang keluar dari payudara sedikit demi sedikit dan tidak keluar sekalugus dengan cara yang banyak
Asi yang keluar terlalu banyak inilah yang sangat berbahaya,dalam keadaan tertidur bisa saja kedudukan payudara yang selamat bertukar menjadi berbahaya tanpa anda sedari.
Jika keadaan ini berlaku dalam hitungan minit,besar kemungkinan bayi anda akan meninggal.Tertindih bayi Juga adalah salah satu kemungkinan yang bakal akan berlaku tanpa anda sedari.

0 comments:

Post a Comment

Contributors

Powered by Blogger.