Home » » 12 Sebab Kenapa Sukar Nak Hamil Akibat Amal Pil Perancang Terlalu Lama

12 Sebab Kenapa Sukar Nak Hamil Akibat Amal Pil Perancang Terlalu Lama

opopo
Sukar Hamil Akibat Amal Pil Perancang Terlalu Lama|Kaedah pil perancang dan juga suntikan perancang keluarga masih lagi menjadi pilihan utama bagi wanita yang sudah mempunyai suami untuk merancang kelahiran anak.tentu itu dengan beberapa sebab.
Meskipun demikian ramai juga wanita yang risau tentang susah hamil selepas berhenti dalam pengambilan pil perancang,Karena pil perancang  berfungsi sebagai pembekal hormon yang bertindak Mengahalang ovari untuk tidak menghasilkan telur.
Kebanyakan wanita yang menggunakan kaedah ini tidak mendapat masalah setelah berhenti mengamalkan pil perancang,hampir 95 peratus wanita yang haidnya normal dan berhasil hamil selepas 3 ke 6 bulan berhenti menggunakan kaedah tersebut.
Akan tetapi malangnya berlaku juga kepada segelintir wanita,keadaan ini cukup serius dan perlu untuk mendapat nasihat doktor.
Pengambilan pil dan suntikan dalam tempoh yang agak lama akan memberi kesan negatif,antaranya adalah.
-Kitaran haid yang tidak menentu ( sukar untuk hamil}
-Mengalami pening dan sakit kepala
-Rasa berdebar debar
-Jerawat naik
-Perubahan selera makan,sama ada cepat lapar atau lambar lapar
-Berat badan naik
-Pertumbuhan bulu lebih pada muka dan badan
-keguguran rambut.
-keraputan pada tulang.
-Menjadi alergi terhadap beberapa makanan
-Vagina menjadi kering
-Penurunan libido
Merisik kepada tajuk pengambilan pil perancang kehamilan dalam tempoh lama akan memberikan kesan negatif kepada otak mahupun sudah berhenti mengambil pil perancang.
Otak akan terus menetapkan bahwa hormon estrigen dan prongesteron telah cukup di dalam badan,ganggguan kitaran haid akan berlaku serta menghalang evulasi karena paras hormon peransang folikel dan LH adalah sangat rendah di dalam darah.
Jika anda membeli sembarang ubat pil progestreron untuk menormalkan kitaran haid Semula setelah 6 bulan berhenti dalam pengambilan pil perancang belum tentu anda akan boleh hamil .
Setelah beberapa hari pengambilan pil progestreron period akan cepat datang akan tetapi walau haid datang tetapi ovum (telur) tidak dikeluarkan oleh ovari,progestreron yang terdapat dalamnya tidak berfungsi untuk mengekalkan perkembangan foliket di dalam ovari.
Kajian mendapati risiko ini berlaku mungkin lebih tinggi kepada mereka yang menggunakan kaedah pil perancang 3 ke 5 tahun yang berumur 30,sebab wanita yang berumur 30 tahun tingkat kesuburannya akan mulai menurun sehingga hal ini ikut mempengaruhi peluang untuk hamil selepas berhenti menggunakan kaedah pil perancang oleh sebab itu penting bagi anda pengamal suntukan dan pil perancang anak ini untuk selalu mendapatkan nasihat doktor pakar.
Untuk merawat semula kesuburan ovum menguatkan rahim,mengaktifkan sel darah baru,menyingkirkan lemak,dan kolestrol darah dan yang paling penting meancarkan kitaran haid ,Amalkan gaya hidup sihat.
-istirahat yang cukup
-Makan buah yang mempunyai khasiat yang dapat membantu melancarkan haid perti buah pepaya dan nanas.
-Senam yang cukup
-Kurangkan makan makanan seperti KFC dan juga makanan ringan.
-Melakukan pemeriksaan hormon di klinik
Jika anda ingin merancang anak tanpa pil perancang ataupun suntikan hormon boleh juga ikut saran admin.beli alat tes kesuburan, untuk mengetahui hari subur anda supaya tidak terlajak,tidak akan berlalu kehamilan pada hari yang tidak subur karena ovum tak dilepaskan dari ovari.senang bukan,nak bercinta dengan suami dari petang sampai besok pagi lepastu sambung lagi sempai petang besok pun tak apa.

0 comments:

Post a Comment

Contributors

Powered by Blogger.